nuffnang

Wednesday, December 28, 2011

Hierarki





Teori Maslow menerangkan dengan jelas kepentingan manusia mengikut hierarki.. Ada pun yang paling pentingnya adalah mencapai keperluan asas dalam hidup.. Lalu dituruti dengan keperluan-keperluan yang lain.

Jelasnya, keperluan manusia ini tidak akan melampaui keperluan-keperluan sebelumnya.

Tetapi satu perkara ini sangat tinggi dugaannya.. Walau telah mencapai keperluan yang tertinggi pasti tidak lagi dipedulikan.. Tiada manusia yang mampu menahan bila dugaan ini sudah berada di kemuncaknya..

Segala pangkat diketepikan, harta, wang ringgit tidak dipersoalkan..
Ini lebih tinggi daripada segalanya..

Cepat sikit..
Cepat..


Lambat sangat kau ni..




Friday, December 23, 2011

I'm here because I care..

I didn't mean to insult..
I didn't mean to be annoying..
I really came from my heart..

I try to be a good person..
I try to be a good brother..
I try to be a good friend..

Why am I here..?
I'm here because I care..


*Big things always look simple.

plastik

Saya bukan manusia yang hebat..
Saya bukan manusia bersuara lantang..
Saya bukan pilihan untuk satu gerakan..
Bukan pilihan calon suami yang terbaik..
Malah bukan hamba Allah yang layak diangkat..
Diagung atau diarak..

Saya bukan seorang pendendam..
Saya bukan seorang pembenci..
Saya bukan seorang yang gemar memaki..
Menghina, mengherdik malah mengutuk..
Tapi satu perbuatan ini pasti saya kutuk..
Paling saya benci..

Jika dibandingkan dengan manusia yang sombong..
Jika dibandingkan dengan orang yang menipu..
Jika dibandingkan dengan orang yang mencuri..
Perbuatan ini ada disitu..
Tidak kurang dan tiada lebihnya..

Manusia lahir ibarat kain yang putih..
Yang dicorak dengan ilmu agama dan dunia..
Diajar baik dan buruknya..
Mana yang baik jadikan ikutan..
Mana yang buruk jadikan tauladan..

Rambut mausia sama hitam..
Tapi hati kita lain-lain..
Pilihan di tangan anda..

PEGANG ATAU LEPASKAN..




Wednesday, December 7, 2011

[Tutorial] How to make a subtitles using NOTEPAD

Assalamualaikum kawan-kawan..
I post this entry regarding to our assignment, Organisational Behaviour.

Let's begin our tutorial..

1) You will need two things to make a subtitles for a video
  • First one is a notepad (or you can edit from any SRT files in your movies folder)
  • And of course.. The video
Now click at folder and search options in any folder. Click -view- and...


2) Move the video to a new folder. Right click, go to -new- and click -text document-.



3) Open the video with any player and write the subtitles..

  • Open a notepad (New text document) and write this {0:00:00}{0:00:00}


  • Only listen to the conversations at the first time without need to change the time..
  • Replay and change the time.. Just like this..



4) change txt format to srt by rename the folder (just change back to txt format if you want to do any correction)



5) Play the video with Media Player Classic and drag the subtitles..



AND

How to combine the video with the subtitles?

Use this..



So, this is how I make a subtitles for my video.. What about yours? Better?

*Sharing is caring. Good Luck

Review #1: Dunia dan bayang-bayang

Selasa, 7 Dec 2011

Pagi ni saya ponteng satu kelas.
Selepas selesai basuh baju, saya buka almari yang jarang dibuka sebab banyak baju disangkut luar almari.

Saya terpandang satu buku hasil karangan Al-Ustadh Fathi Yakan,
'Apa Ertinya Saya Menganut Islam'

Buku ni diberi pinjam oleh seorang kawan kepada saya beberapa bulan yang lalu. Baru pagi ni saya berpeluang nak baca setelah sekian lama buku ni berada dalam simpanan.

Membaca buku ini menyebabkan saya agak tersentak tentang beberapa perkara.. Perkara yang dikejar-kejar dalam mencari nikmat hidup di dunia.


"Diriwayatkan, pada suatu masa ketika baginda Rasullullah S.A.W menghadap ke suatu tempat membuang sampah, lalu baginda memanggil para sahabat baginda seraya berkata "Ayuh, kejarlah dunia". Kemudian baginda mengambil cebisan kain yang telah usang dan tulang yang sudah reput seraya berkata: "Inilah dunia".

-Riwayat Ibnu Abi Dunya


*bersambung.

Sunday, December 4, 2011

Sabarlah Sahabat

Dari Perlis hingga ke Sabah..
Pantai Barat ke Pantai Timur..
Benua Asia dan lain-lainnya..
Semua bersama..

Member tadika dan Pra-Sekolah..
Sekolah rendah dan sekolah mengengah,
Matrik dan IPTA..

Tak lupa juga yang sentiasa bersama..
Kelurga, sanak-saudara dan jiran tetangga..
Semua bersama..

Memberi semangat yang jitu..
Berjanji setia bersama selamanya..
Pantang ditinggal dan disisih..

Sabarlah sahabatku..
Semoga engaku tabah..
Sesungguhnya engkau disaat yang sukar..
Membuat keputusan yang sukar..
Semoga semuanya selamat..
Insya Allah.


*kau diuji kerana kau mampu


Sunday, November 20, 2011

sebatang kara

Telahpun hidup ini ditentukan.. Qada' dan Qadar-Nya..
Jauh di lubuk hati sentiasa mencari erti kata hidup yang sering kali melukakan..
Maka, segera mempersoalkan Qada' dan Qadarnya..
Sungguh Qada' itu suatu ketetapan tanpa mampu dihalang juga dielak..
Lelakikah kamu ataupun perempuan..

Dan Qadar itu juga telah ditentukan setelah jalannya dipilih..
Hidup penuh dugaan..
Baik dan buruk..
Mana yang dipilih itu penghujungnya..

Janganlah segera menyalahkan kehidupan di sekeliling jika sesuatu berlaku kepadamuu..
Lihatlah kedalam dirimu..
Menggunakan mata hati..
Mata hati yang tajam dan mampu menembusi seluruh pelusuk alam..

Hidupku terasa ada yang kurang..
Ya, aku punya PEN yang sebatang kara..
Tidak berteman, tiada berkawan..
Aku tak kisah.. sebab,
Itulah peneman aku di kala kelas dan periksa..

Itu pilihan aku..
Tanggunglah sendiri..

*manusia tanpa kotak pensil

Tuesday, November 8, 2011

STALKER..

You know when peoples walk...
You know what others talk...
You take all like a joke...
You try to guess the same thoughts...

You pretend to be an ordinary folk...
You pretend to not join the talk...
At the end you just look like a frog...
And still, you know all the jokes...

yeah.
STALKER.

*bad habit without medicine




Saturday, October 29, 2011

Friday, October 28, 2011

SS

Ramai orang telah bersuara..
Ramai telah memberi pendapat..
Ramai yang menegur..
Ada yang berbisik saja...
Ada yang berkata-kata..

Rambut manusia sama hitam...
Tapi hati kita lain-lain..
Ada yang gembira..
Ada yang duka..
Ada yang berkelana..

tapi ini yang paling bahaya..
Hati manusia yang SYOK SENDIRI..
Cukup-cukuplah buat album muka sendiri..
Satu album tak kurang 10 gambar..
Manusia jenis apakah ini?

Manusia yang mensyukuri nikmat Tuhan..
dan berbangga dengan wajah mereka.

Alhamdulillah.
Tahniah.


*rimas.. jom ramai2 kita hack

Wednesday, October 26, 2011

tumbang ketika SOLAT

Tahukah kawan-kawan, bila tarikh kematian kita? Cuba buka balik sijil kelahiran.. Tengok sebelah tarikh tahir tulisan warna merah. Ada? Kalau ada memang style..

Kematian merupakan antara perkara-perkara ghaib yang tak tercapai dek akalku.. Akal manusia..
Banyak hadis yang menyebut tentang mati.. Tanda-tanda nak mati, menguruskan mayat dan sebagainya. Mati juga merupakan perkara yang paling dekat dengan manusia.

Marilah kita menghayati sedikit kisah Imam Al-Ghazali bersama anak-anak muridnya.

Imam Al-Ghazali bertanya anak-anaknya muridnya perkara-perkara berikut..


1. Apa yang paling DEKAT dengan diri kita di dunia ?
2. Apa yang paling JAUH dari kita di dunia ?
3. Apa yang paling BESAR di dunia ?
4. Apa yang paling BERAT di dunia ?
5. Apa yang paling RINGAN di dunia ?
6. Apa yang paling TAJAM di dunia ?

Macam-macam la jawapan yang diberikan oleh anak murid Imam Al-Ghazali.. Tapi semuanya salah.. Lalu beliau memberikan jawapan yang sebenarnya.

Paling DEKAT adalah MATI
Paling JAUH adalah MASA LALU
Paling BESAR adalah NAFSU
Paling BERAT adalah AMANAH
Paling RINGAN ialah meninggalkan SOLAT
dan yang paling TAJAM adalah LIDAH manusia


Maka kawan-kawan pernahkah kita terfikir cara kematian kita?
Adakah baik ataupun tidak?
Adakah ketika melakukan ibadah ataupun ketika melakukan maksiat?
Secara elok ataupun dalam keaiban?
Sungguh kawan-kawan yang paling mustahak untuk kita renungkan adalah mati itu datangnya pada waktu bila..
Muda ataupun tua..

Setiap hari kita mendengar berita tentang kematian.. Secara elok, sakit tua, ketika merompak, ketika solat, kemalangan dan sebagainya.. Berdoalah kawan-kawan walau sebaik atau seburuk mana pun amalan kita.. Semoga mati kita dalam keadaan yang baik, tidak mengaibkan dan dengan jiwa yang kembali kepada Allah S.W.T

Mari hayati sebuah kisah benar pada tahun 2003...


Angin bertiup lembut pagi ini..
Angin pagi terasa sejuk hingga ke tulang.. Jam kulihat baru pukul 5 pagi.. Aku bingkas bangun setelah dikejut oleh kawan yang tidur disebelah

"Bangun, bangun.. cepat siap-siap" kataku pada kawan-kawan yang masih tidur.

Seperti biasa pada hari minggu, pelajar tingkatan satu dan tingkatan dua diwajibkan untuk melakukan Qiamullail.. Aku mengambil berus gigi menuju ke tandas. Ramai di situ sedang beratur menunggu giliran.

"Ramai la pulak" getus hatiku

Aku segera berlalu dari situ menuju ke tempat mengambil wuduk.. Menggosok gigi dan berwuduk. Aku segera masuk ke surau menunggu rakan-rakan yang lain. Semuanya kulihat masih mamai.. Ada antara mereka sudah tertidur dengan tangan di bawah dagu.

Selepas iqamat, kami pun bangun untuk bersolat.. Setiap rakaat berlalu, setiap solat sunat yang silih berganti, aku perasan barisan saf makin kurang..

"Mesti pergi tidur ni"

Sampai la seorang sahabat berdiri disebelahku.. Sahabat ini kukenalkan sebagai A bukan nama sebenar. Pada rakaat pertama, imam membaca surah yang agak panjang. Aku terasa mengantuk.. Kami rukuk, sujud, duduk di antara dua sujud, sujud dan berdiri kembali..

Kulihat A tidak bangun-bangun dari sujudnya.. Lama, memang lama..

"Eh, apasal pulak ni" aku mula risau tetapi masih meneruskan solat..

Tiba-tiba, A tumbang ke kiri..Kelihat tubuhnya sudah terbaring..


A bingkas bangun, menggosok-gosok matanya dan terus berlalu pergi.

"Ceh, tengah sujud pun boleh tidur"


Sekian.



Tuesday, October 11, 2011

Saturday, October 8, 2011

pasti

kamu akan dilupakan kelak..

Ya, itu pasti.. kamu akan dilupakan

Sunday, October 2, 2011

gigilan..

Tangan menggigil. Tubuh menggeletar. Sungguh aku dalam suasana yang berbeza. Tidak seperti hari-hari semalam. Tubuh terasa hangat. Aku pasti berpeluh. Mengenang peristiwa El Nino di Perlis setahun yang lalu.. Dua, tiga helai baju ditukar sehari.. Berpeluh, sangat panas. Matahari membakar tatkala berjalan ke kelas.. Wah, panasnya..

Tapi kini kesejukan terasa melampau. Aku hampir tewas. Semakin perlahan jari-jemari, menaip papan kekunci.. Aku perlu segera.. Beredar dari situasi ini..




Sejuk gila library. Lain kali aku datang pakai jaket tebal-tebal..

:)

Saturday, September 24, 2011

u jump i jump

Dah 2 hari aku terjaga awal. Dalam pukul 4.30 pagi lebih kurang. Terus rasa segar. Perkara pertama yang aku buat, solat Isyak.. hehe.. Lepas makan terus tidur. Mengantuk. Lepas tu aku rendam baju sikit dan siap-siap nak pergi solat Subuh.

Lepas Subuh aku masuk bilik cari 'Kipas Lipas', tapi tak jumpe.. Dalam rumah aku, siapa bangun awal ada kuasa nak pegang 'kipas lipas' ni. haha..

Pukul 7 pagi, aku pun rasa nak basuh baju yang aku rendam pukul 5 pagi tadi.. Masa nak berus baju tu, tiba-tiba keluar seekor makhluk bernama cicak dari celahan baju..

"OPOCOT MAK KAU"

Tekojut den.. Bila tinjau-tinjau dalam baldi, aku nampak lagi seekor tengah terkapai-kapai.. Kalau biar sampai petang mesti dah kembung.. Aku rasa dari sini la orang belajar tentang istilah..

" YOU JUMP, I JUMP.."

Saturday, September 10, 2011

Tragedi di kala Jumaat.

Solat Jumaat merupakan satu kewajipan untuk kaum Adam.. Tapi hari ni kita bukan nak bercerita tentang hukum-hakam Solat Jumaat tu, tapi tragedi-tragedi yang berlaku sepanjang aku menunaikan Solat Jumaat ni di masjid-masjid berhampiran.

Tragedi # 1
Aku dah lupa pula masa umur berapa tahun.. Tapi tak lebih darjah 3. Masa ni kat kampung. Aku bersolat Jumaat kat masjid seberang jalan je. Masa tu awal lagi. Baru nak pukul satu. Aku lambat sikit. Aku tengok abang-abang aku dengan sepupu duduk kat saf-saf belakang. Pak Cik aku duduk saf depan. Aku pun pergi depan. Angkat takbir, solat.. Dalam hati Pak Cik aku, bagus la budak ni solat sunat.. Tapi empat rakaat.

Pak Cik: Kenapa sembahyang empat rakaat?
Azdn : Tadi datang lupa nak sembahyang Zohor..

Dah la kat depan tu ramai orang.. Pakcik-pakcik.. Semua sengih je.. Rilek la Pakcik.. haha

Tragedi #2
Kisah ni terjadi lepas solat Jumaat. Keluar je pintu masjid aku terus berjalan pandang depan. Sekali...

GEDEBUK..!!

Aku terlupa pasal tiga anak tangga yang ada dekat situ.. Malu-malu.. Tapi sebab ramai orang tengah keluar masjid, cover baik. haha

Tragedi #3
Ni ada unsur-unsur mistik dan khayalan.. Biasa la orang kalau seharian membanting tulang, mesti penat.. Masuk masjid terus lelap. Tapi rasanya aku dah tak kerja masa tu. Tapi tak kisah la.. Maka aku pun terlelap.. Yang syoknya. Mimpi silih berganti. Semua macam filem pendek..

Tiba-tiba ada bola menuju ke muka aku.. Apa lagi, terus aku angkat tangan nak tahan.. Sekali aku perasan. Eh mimpi.. Amboi, sampai ternaik tangan. Nasib baik tak menjerit. Dah la Imam tengah baca khutbah. Ceh, nak cover buat macam tengah buat regangan tangan..

Tragedi #4
Dalam banyak-banyak tragedi, ni yang paling aku segan nak cerita.. Malu ooo malu.. Kalau tin biskut tu super flexible, lama dah aku masuk.

Meh aku cerita. Dalam banyak-banyak tragedi di kala Jumaat, aku rasa yang ni la pengalaman yang semua lelaki pasti rasa sekurang-kurangnya sekali seumur hidup, jarang-jarang atau tiap-tiap kali Solat Jumaat.

Kalau dah sedap tidur, memang tak perasan khutbah dah habis.. Bila nak berdiri, alamak ai kaki kebas.. Kalau terjaga awal sempat lagi nak picit-picit kaki tu. Dulu selalu la aku terjaga masa semua orang dah bangun, tu pun orang sebelah kejutkan. Ada sekali tu, bangun terus jatuh balik.. Kebas-kebas..

Tapi, ni paling malu. Tin biskut satu..

Masa ni kat Langkawi.. Bulan Februari 2011. Aku pergi kursus keusahawanan. Masuk je masjid, aku pergi duduk depan sekali. Daripada awal lagi aku dah rasa tak sedap hati. Dah la pakai baju besar-besar tulis kat belakang dia..

"KONSERT DIRAJA OKU"

Segan lak aku. Tapi tak kisah la. Lepas tu tidur.. Paling lena sepanjang minggu tu rasanya. Maklum la, tengah berkursus. Bila bangun je kaki kebas. Orang sebelah gak yang kejut.. Maka, masa berdiri tu aku berpegang pada warga emas yang berumur dalam lingkungan 70-an.. Tak guna betul aku ni.. Ada la dalam 20 saat.. Sampai hilang kebas. Masa tu betul-betul aku nampak macam..

OKU.

Sengih je orang KIRI, KANAN, BELAKANG.. tu je la yang korang tau. hehe

Sunday, September 4, 2011

BAHANA MLM


Di hari raya ni, tiba-tiba aku rasa macam nak bercakap sesuatu pasal MLM.

Saturday, September 3, 2011

Raya la Raya Raya..

Assalamualaikum..

Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan kepada semua blogger, para pembaca, kawan-kawan, serta semua kaum Muslimin dan Muslimat..

Best raya?
Sempena raya tahun ni, aku dapat lagi seorang anak buah.. Lelaki pula.. Kira dah sepasang la ye.
Disebabkan kakak aku baru bersalin, aku balik kampung bertiga je dengan abang dan abahku..

Lagi satu jam nak balik raya, baru aku perasan takde satu pun baju baru yang aku beli untuk raya kali ni.. Yang ada semuanya jersi yang aku pakai hari-hari daripada sem lepas. Tapi tak kisah.. Raya punya pasal apa pun boleh. Jersi FBT, Manchester United, Adidas downtown, Reebok, dengan baju pink kejohanan olahraga UniMAP, semua aku angkut bawa balik kampung. Baju melayu pun pakai tahun bila punya tah. haha..

Macam tahun-tahun yang lepas, aku balik ke JB. Rumah mak cik aku.. Sebab nenek aku duduk sana sekarang. Tiap-tiap kali raya, mesti abahku akan bawa kami pergi rumah saudara-mara yang aku tak pernah kenal daripada kecil. Dekat kampung mana tah. Lupa dah aku.. Tapi jangan main gila, hidangan hari raya dia sangat mengancam. Mana nak dapat ubi kayu hari raya pertama. Sambal dia pula, perrh.. Sampai tak cukup.

Tengah hari raya ketiga baru la kami pulang ke ibu kota. Tak la sesak sangat. Biasa la hari raya, ramai orang. Hari ni dah masuk raya yang kelima, rumah member sorang pun aku belum raya. Tiket bas pun belum beli lagi. Beg baju? Seluar? Aiseymen.. Seminggu je lagi nak balik Perlis.. Tapi semua tu tak boleh jalan sebab gaji pun tak keluar lagi. Duit raya ada la sikit.. Haha..

Selamat ye kawan-kawan..
Maaf Zahir Batin.

azdn: datang la rumah, sorang-sorang aku suap :p

Monday, August 22, 2011

liku-liku kehidupan

3 bulan di kedai peralatan sukan sudah cukup mengajar aku erti kehidupan..
Mengenal tingkah-laku manusia dan perangai yang berbeza-beza.

Di sini aku dapat mengenal beza antara kerjaya dan kerja. Tahukah anda pada apa yang dinamakan kerja dan apa yang dinamakan kerjaya.. Sungguh, terdapat makna yang sangat berbeza antara dua perkataan ini..

Kenalkah pada makhluk bernama manusia?
Manusia merupakan makhluk yang mudah berprasangka di mana jua mereka berada, pada siapa yang mereka curiga serta tiada batas masa.

Bila bercakap soalnya hati,
Hati manusia mudah terpesona,
Pada apa yang mereka lihat di depan mata,
Jauh melupakan apa yang sedang ada.

Sedar tak sedar Ramadhan sudah ke hujungnya,
Waktu terasa sekejap bagai masih di awalnya,
Ramadhan ini kurang serinya,
Kurang seri dari segi penghayatannya..
Semoga berjumpa lagi.

Insya Allah.









Sunday, July 31, 2011

BORED

Aku dah kata kedai aku bosan.. Ni la mangsa..

Saturday, July 30, 2011

Menanti ahli BAHARU

ok. Pertama sekali memang aku akan anti perkataan baharu ni.. Dan aku belum tahu lagi siapa yang gatal-gatal pergi tukar dari baru ke baharu.. Mesti dia bangga gila bila tengok semua iklan sekarang pakai perkataan baharu. 'Inilah produk baharu daripada kami'.. =.='

Sekarang ni aku sedang menantikan kedatangan ahli baru dalam keluarga aku. Dah masuk bulan ke sembilan dah sekarang ni. Bila-bila masa je boleh sampai ahli baru tu.. hehe

Tadi pegi ambil kakak dekat Putrajaya.. Dari jauh nampak dia jalan, terkeluar ayat ni..

"Kesian si perut besar ni.." hehe

Semoga segalanya selamat

Insya Allah.

Saturday, July 23, 2011

N4P4HG


a) Rantai basikal





b) Semburan asid



c) Pedang samurai?



JENAYAH MEMBAWA PADAH
ANDA MAMPU MENGUBAHNYA

Friday, July 22, 2011

life is simple

the simple the hardest..





simple kan..

Wednesday, July 13, 2011

Tanah Tumpahnya Darah

Bersih 2.0 baru saja berlalu. Dimanakah anda ketika itu..? Adakah anda dirumah takutkan huru-hara. Ataupun memilih ke pinggir bandar mengelak kesesakan lalu lintas. Sungguh beribu-ribu orang rakyat Malaysia memlilih untuk berkumpul di tengah bandar raya. Melayu, Cina, India.. Ramai.. Bersatu padu untung mempertahankan perjuangan mereka. Di situ kelihatan orang bertakbir.. Allahhuakbar!! Allahhuakbar!! Melayu, Cina, India.. Semua bertakbir..

Mereka, berarak, bersorak, menjerit...

Kerajaan hari ini cuba ditumbangkan dengan pelbagai provokasi.
Pembangkang juga cuba dilemahkan dengan provokasi dan kontroversi..

Bersih 2.o..
Siapakah dalangnya.. Ambiga..?
Oh Ambiga.. Antara orang kuat yang menyokong isu Murtad Lina Joy..
Terkenang bukan..
Jika dulu ramai Melayu yang katanya isytiharkan jihad terhadap Ambiga..
Namun hari ini, Ambiga diangkat pada isu yang sengaja dihangatkan..

Ingatlah, jika hari ini pembangkang menggunakan kekerasan dan kekasaran untuk memerintah negara. Barisan National juga akan melakukan perkara sama jika mereka tewas.. Dan perkara ini akan berterusan.. Kerana tanah yang dijulang dengan tumpahnya darah, akan kekal begitu selama yang kita tidak jangka..

Tuesday, July 5, 2011

Smile Daniel, you are on TV

Ketahuilah kawan-kawan tentang jari kelingking tangan kiriku ini yang dah lama terasa kebasnya. 6 bulan menanggung derita, akhirnya aku pergi berurut..

Sungguh sepanjang 6 bulan lalu, jari kelingkingku a.k.a Daniel tidak mampu bergerak bebas seperti adik-beradiknya yang lain.. Tatkala semua jari bertungkus-lumus menyiapkan assignment yang akan dihantar esok hari.. Daniel hanya berdiri kaku di situ memerhatikan sembilan jari menekan-nekan papan kekunci.. Aku rasa kasihan melihat muka Daniel yang kadang-kala sedih mengenangkan nasib menimpa dirinya.. Menitis air mata Daniel pabila melihat jari manis a.k.a Dobson terpaksa mengambil alih tugasnya menekan huruf A, Z, dan Q...

Semangat untuk pergi berurut semakin tinggi apabila aku melihat Daniel tidak dapat berjuang bersama dalam Counter Strike.. Tugas utama Danial adalah untuk melihat jumlah penjahat yang tinggal bersama-sama dengan rekod pembunuhan dan kematian mereka.. Namun tugas penting itu sering kali diambil oleh jari telunjuk a.k.a Kamal.. Tanpa Daniel untuk menekan butang CTRL juga, aku tidak dapat menunduk untuk menembak lebih tepat atau mengelak peluru-peluru sniper pasukan TERRORIST..

Hari ini, hampir menitis air mataku kerana Daniel.. Sabar Daniel.. semoga kau cepat sembuh..


Smile Daniel.. You are on TV..


Kawasan hitam merupakan lokasi urat-urat yang dah lama tidur.. Ni baru lepas kena kejut.. Sakit..

Wednesday, June 22, 2011

Pakatan yang membingungkan



Tahukah anda tentang satu pakatan? Pakatan yang tidak mungkin dipercayai oleh ahli-ahli sejarah zaman dulu kala. Pakatan yang bermula dengan permusuhan. Ingatkah anda pada Zaman Batu? Zaman Paleolitik dan Neolitik. Dimana kita diajar bahawa manusia ini sedang berevolusi. Daripada beruk menjadi manusia. Setiap zaman dikatakan menambah lagi ketamadunan manusia. Benarkah manusia bermula sebagai kaum nomad? Berpindah randah dan menetap di dalam gua. Ketahuilah segala tipu daya yang diketengahkan. Murid-murid sekolah diajar mengenal sejarah manusia yang direka. Bersungguh-sungguh dalam peperiksaan awam untuk mengejar gred A bagi sejarah manusia yang palsu.

Maka apakah sejarah awal manusia sebenarnya? Dalamilah sirah nabi bermula daripada zaman Nabi Adam A.S sehingga ke zaman Nabi Muhammad S.A.W. Dimana setiap nabi itu diutuskan untuk setiap kaum. Kaum-kaum terdahulu itu ingkar tunjuk ajar nabi lalu dimusnahkan bersama segala teknologi mereka sehingga kita menyangka bahawa kaum-kaum terdahulu itu hanya hidup di dalam gua dan memburu binatang liar. Jelaskah anda tentang pembinaan Kaabah. Binaan pertama oleh manusia. Yang mana tapaknya diasaskan oleh Nabi Adam A.S dan ditinggikan oleh Nabi Ibrahim A.S dan anaknya Nabi Ismail A.S. (terdapat perbezaan pendapat samada Nabi Adam atau Nabi Ibrahim yang membina Kaabah). Bagaimanapula dengan bahtera Nabi Nuh A.S. Sebesar-besar bahtera yang mampu memuatkan manusia dan binatang ketika banjir besar melanda.

Tidakkah kita sedar hidup ini suatu sistem. Sistem yang diperkenalkan oleh manusia. Sistem dimana yang kuat semakin kuat, yang lemah semakin lemah. Mengapa masih dianggap perkara-perkara besar itu satu kebetulan. Sedangkan ianya terang-terangan merupakan propaganda Iblis, Kafir dan Dajjal. Kajilah jenama-jenama yang dimegahkan. Setiap lambang mempunyai kod dan maksud tersendiri. Yang mana setiap kali apabila didedahkan ternyata menghina Islam dan melambangkan kumpulan-kumpulan anti Islam. Tidak pernahkah mengkaji tulisan Coca-Cola, lambang Crocs dan sebagainya. Lakukanlah amal ma'ruf dan nahi mungkar. Semoga hidup kita ini diberkati di dunia mahupun di akhirat.

Lalu, pakatan apakah yang paling membingungkan. Pakatan yang terjadi dalam dekad ini. Perubahan yang ternyata menimbulkan seribu pertanyaan. Tahukah anda sejenis haiwan bernama Kucing? Ya, kucing. Haiwan yang disayangi oleh sahabat Rasullullah.. Abu Hurairah. ataupun dalam Bahasa Melayunya bermaksud Bapa Kucing. Kucing itu diketahui mempunyai dua musuh. Anjing dan tikus. Permusuhan anjing dan kucing tidak pernah berakhir. Sehingga timbul simpulan bahasa " Bagai anjing dengan kucing ." Sehingga keluar cerita Cat and Dog dan Catdog. Masih teringat zaman kanak-kanak anda? Di depan TV menonton Tom & Jerry. Si kucing mengejar tikus untuk dimakan. Si tikus pula banyak helahnya. Namun diperhatikan kini, di negara kita kucing dan tikus telah membentuk satu pakatan. Pakatan yang membingungkan. Memegang teguh kata-kata hikmat "Buang yang keruh, ambil yang jernih."


*comel la konon macam ni. Cuba ambil tikus malaysia. Besar macam anak kucing. Perasan tak sekarang, mana ada kucing kejar tikus.. Makan pun sama-sama. Yang banyak sama dikongsi, yang sikit tengok siapa boleh bawa lari. hehe..
Macam mana la kucing nak kejar tikus. Banyak makanan terbuang.. Lagi sedap. Ye tak..

azdn: jauhi sikap suka membazir..

Friday, June 10, 2011

Balas dendam

Pada penghujung sem satu dulu, aku ada tulis satu entry pasal result periksa. Nampak sangat aku kecewa gila masa tu. Sampai aku rasa dah tak boleh nak bawa lagi kos bisnes. Aku hantar segala surat-surat rasmi untuk berhenti dan memohon satu kolej swasta dekat Terengganu. Seminggu dua juga kot aku lepak kat UniMAP uruskan hal ni. Setel semua sendiri. Pening kepala fikir, rasa macam nak nangis pun ada.

Dengan beraninya, aku nekad buat keputusan sendiri nak berhenti belajar kat UniMAP. Sampai la hari terakhir kononnya, aku dah pun beli tiket bas nak balik KL. Sekali masa siang tu, aku terserempak dengan dua orang kakak daripada kelas aku.. Kakak-kakak tersebut tak lain dan tak bukan ialah Kak El dan Kak Ija. Suka-suka hati diorang 'brainwash' aku.. Haha.. Sampai la buat aku makin rasa serba salah. Come on la kak, tiket balik da beli ni. Dipendekkan cerita, aku tak jadi pindah. Tapi malam tu balik juga la KL..

Maka, aku memulakan pembelajaran sem dua dengan satu misi. Misi balas dendam. Kalau nak ingat-ingat balik, penat belajar sem lepas. Kejap-kejap test, kuiz.. Group assignment pun awal-awal dah dapat. Interview kena buat sampai dua. Dengan masalah belajar, group lagi.. Masalah sendiri, masalah orang.. Penat, penat.

Misi aku pada sem dua adalah nak dapatkan 3 pointer. Sukacita dimaklumkan.. Ya, aku berjaya. Dengan ini bolehlah dikatakan bahawa misi balas dendam tercapai.. Tahun depan nak dekan boleh?

Tension-tension study, ambil gambar kejap.. Haa, yang ni Am, pendorong aku study ni. Kalau dia lepak aku lepak, dia study aku study. Kalo aku tengah lepak, dia study, maka aku pun study.. Trimas kawan.. Macam mana la kalau dah pecah bilik nanti. Siapa nak jadi pendorong baru aku.. haha.. Result dia gempak. Tahniah.

Yang ni gambar masa final exam. Kitorang bawa masuk meja sampai dalam bilik. Nak dapat feel katanya. Tapi aku tak study masa ni, tengah nyanyi lagu Bruno Mars. hehe.


azdn: wah, dah nak masuk tahun dua..




Tuesday, May 31, 2011

Soal Hati Kembali

Bila bercakap pasal hati, aku akan teringat entry yang aku pernah post dulu, Soal Hati(tekan sini). Sedar tak sedar, hati merupakan organ yang sangat penting dalam badan kita. Hati berfungsi mengawal aras glukosa darah dengan menyimpan glikogen di dalamnya. Selain itu, hati juga berfungsi untuk menyingkirkan hormon-hormon yang berlebihan. Tak pernah kita melihat bukti bahawa hati digunakan untuk melihat, berfikir dan berkata-kata.

Kalau korang masih ingat sirah Nabi Muhammad, baginda didatangi oleh malaikat Jibril sewaktu kecil. Jibril membelah dada baginda dan mencucinya menggunakan air zam-zam. Adakah hati baginda yang dicuci itu, sama dengan hati yang kita kenali hari ini dari segi bentuknya dan fungsinya. Aku masih ingat lagi dulu pernah ada orang tanya kat ustaz kedudukan hati dalam badan manusia. Jawapan ustaz tu simple je.

"Di antara hujung rambut dan hujung kaki"

Dalam cerita 3 idiot lakonan Aamir Khan, dia ada cakap

"Our heart is a big coward"

Maka, kita perlulah selalu menyebut " All iz well" untuk menenangkan hati. Tapi tu dalam cerita Hindustan. Kalau kita sebagai orang Islam, banyak-banyakkan la beristighfar dan berselawat. Tak gitu?

Dalam hidup kita ni, hati memainkan peranan yang penting selepas kita berfikir pakai otak. Lagi-lagi kalau banyak pilihan. Orang biasa cakap "Dengar kata hati"

Kalau orang malas nak cakap dah pun, diorang akan cakap "Suka hati kau la"
Nampak tak sekarang betapa hati tu sangat mempengaruhi hidup kita sebagai seorang manusia. Nak bercinta pakai hati, nak berfikir pakai hati, nak buat apa-apa pun, nak kena jaga hati orang. Tapi dalam banyak-banyak cerita pasal hati, yang ni paling korang kena tahu dan ambil tahu..

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Sesugguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika rosak daging itu maka rosaklah seluuh tubuhnya dan ketahuilah bahawa dialah HATI.
( Riwayat Bukhari dan Muslim )

Ada lagi satu hati yang aku nak bagitau ni. Hati-hati di jalan raya. Sejak-sejak balik Ampang ni, aku perasan makin teruk cara orang memandu. Bayangkanlah, 3 emergency brake dalam masa dua hari. Tak dinafikan, satu tu memang silap aku. Drift wa cakap lu.. Haha. Nasib baik.. Sekali orang lain pulak yang berlanggar. Kesian.


Sunday, May 29, 2011

ARMAGEDDON

Pada hari Khamis lepas, aku telah membeli sebuah buku yang bertajuk 'ARMAGEDON 2012' yang ditulis oleh Muhammad Alexander.. Memandangkan MPH sedang buat jualan besar-besaran dekat Great Eastern Mall sekarang, aku berjaya mendapatkan diskaun 15% untuk buku ni.

Buku ini mengandungi 22 bab. Setiap bab mempunyai ceritanya yang tersendiri. Contohnya Bab 1 dalam buku ni menceritakan tentang filem 2012 itu sendiri. Dalam filem ini, kiamat berlaku pada 21 Disember 2012. Pada tarikh itu keadaan di bumi menjadi sangat huru-hara. Semua bangunan simbol keagamaan musnah sama sekali. Namun begitu, pengarah filem membiarkan Kaabah tetap kukuh kerana tidak mahu dianggap menghina Islam.

Pernahkah anda terfikir, mengapa kiamat diramalkan pada tahun 2012? Jawapannya ya, hanyalah ramalan semata-mata. Ramalan ini telah dibuat oleh Kaum Maya
. Kaum Maya masih lagi wujud hingga ke hari ini. Mereka mempunyai sistem pengiraan sendiri yang dapat mengira sehingga berjuta tahun dan mahir dalan ilmu astronomi sehingga mampu menghasilkan kalender angkasa lepas. Dipendekkan cerita, angka 2012 hanya merupakan satu tempoh kitaran dunia yang dibuat 1,406,446 hari yang lalu ataupun bersamaan 5125.36 tahun. Kiraan tersebut jatuh pada tarikh 21 Disember 2012.

Buku ini sangat menarik kerana turut menceritakan tentang bencana akhir zaman dan 10 tanda-tanda besar Kiamat. Selain itu, perihal Dajjal dan Yakjuj Makjuj juga dibincangkan secara terperinci. Lima bab buku ini telah pun dihabiskan, bermakna tinggal lagi 17 bab yang masih perlu dibaca. Kalau teruskan membaca dengan konsisten, Insya Allah hujung bulan depan boleh habis.


azdn: waktu break pergi surau baca buku ni. Wah, lepas ni boleh la beritahu "Hobi saya membaca"

Wednesday, May 18, 2011

(Photography) Panning

Lokasi: KLCC
Masa : 6pm-7pm

Pelajaran kita pada hari ini adalah bagaimana untuk menghasilkan gambar panning. Panning merupakan salah satu teknik dalam fotografi di mana objek bergerak adalah sharp dan latar belakang akan kelihatan agak blur.. Lagi laju objek, lagi cantik gambar panning yang akan terhasil.

Tuesday, May 17, 2011

(Animated) trip

create avatar


si kecil

Gambar pertama yang diambil setibanya di rumah..

"Hai Zara.. Pak Su ni.."

Sudah genap 6 bulan si kecil ni..
Cepat la belajar jalan.. Nanti boleh Pak Su bawa pergi jalan-jalan.
Cepat la belajar ABC.. Nanti boleh baca blog Pak Su

Sekarang.. Cepat tidur.. Pak Su da penat.. haha..


azdn: zara, zara.. dah besar nanti Zara nak jadi apa?

Monday, May 16, 2011

tarikh keramat

-SMK Segambut Jaya, Kuala Lumpur (depan tasik)
-Batch ke-6 -2003-2007

Selamat Hari Guru.. sekarang dah pun 16 Mei 2011.. Bila bercakap pasal guru-guru atau pun kita lebih biasa panggil cikgu, aku mesti akan teringat zaman kat asrama. Akan terbayang muka warden aku sorang-sorang.. Dalam ramai-ramai cikgu, kenangan dengan warden asrama la yang paling banyak. Kat sekolah diorang, asrama pon diorang.. Daripada bangun tidur, sampai nak tidur.. Pasti akan hadir wajah-wajah ini.. Selamat hari guru cikgu-cikgu sekalian.. Halalkan ilmu dan makan minum.. Memori indah, pahit, manis, suka, duka pasti dikenang selamanya.. Insya Allah.


Insan dalam bulatan kuning merupakan warden-wardenku..


azdn: segala marah dan rotan sentiasa dijadikan pengajaran. Supaya tak kantoi lagi. hehe






Wednesday, May 11, 2011

sangsi

Ketibaan di perhentian bas Jalan Duta membawa seribu tanda tanya. Lengang dan sunyi. Oh, Puduraya dah beroperasi kembali. Pasti lepas ini aku di situ juga. Jalan Duta sudah seperti dahulu, sebelum Puduraya ditutup. Sunyi, hanya jadi tempat persinggahan bas-bas yang menurunkan penumpang. Aku menarik beg, mendaki bukit, menuju ke Majid Wilayah.. Berat sungguh.. semacam keldai menarik beban. Jika tak difikir tuan empunya beg yang datang ambil, mungkin dah dilempar ke dalam semak.

Rumah masih seperti dahulu, tiada yang berubah, hanya fizikal dan minda penghuninya berbeza. Sudah tidak kenal orang lagi budak ni.. "Zara, Pak Su dah pulang." Bila dihampir melalak tak kesudah. Yang botak dahulu sudah berambut, yang kurus sudah berisi, yang becok tetap begitu..

5 bulan di negeri orang, bukan tidak pernah pulang ke rumah.. Banyak yang sudah dilupa. Arah kiblat sudah keliru. 2 kesilapan dalam sehari. Teringat kembali kepulangan terakhir.. Kira-kira sebulan yang lalu. Dua kematian dalam 3 hari. Syukur aku pulang.. Orang-orang penting dalam hidupku dan keluargaku. Kembali ke pangguan-Nya.

4 bulan ini penuh kesangsian, apa isinya, apa huraiannya. Bermacam agenda sudah dirancang. Ayuh lakukan satu persatu. Atau hanya sekadar omongan. Misteri kekal misteri..

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu


Saya sayang mak saya.. Tapi nak cakap depan-depan macam segan je.. Ala.. mak mesti faham punya.. Hehe..
Halal makan minum ye mak.. Dah balik nanti kita sembang-sembang.. Tulis banyak-banyak kat sini pun bukan mak ada blog.. Macam mana nak komen nanti kan.. :p

Wednesday, April 20, 2011

Ini untuk kaum Hawa'..

sabda Rasulullah s.a.w. :

"akan datang ummatku di akhir zaman terdiri dari kaum wanita yang mana mereka itu berpakaian dalam keadaan telanjang, di atas kepala mereka berbonggol-bonggol seperti belakang unta. mereka ini dilaknat oleh Allah dan tidak masuk mereka itu ke dalam syurga, serta tidak dapat menghidu baunya. dan sesungguhnya wangian syurga itu di dapati jarak perjalanan lima puluh ribu tahun perjalanan." (sokhih bukhori)


azdn: nanti kita cari yang kaum adam punya...

Sunday, April 17, 2011

kekasih dari masa hadapan

Setiap makhluk yang ada atas bumi ni memang diciptakan berpasang-pasangan.. Termasuk la manusia yang ada pasangannya masing-masing. 1 dan 1 ke, 1 dan 2 ke, 1 dan 3 ke, ataupun 1 dan 4. Ikut la jodoh dan rezeki masing-masing. Jodoh merupakan antara perkara-perkara ghaib.. Macam la juga dosa dan pahala. Tak nampak. Cuba bayangkan kat dahi setiap orang ada nama jodoh masing-masing. Gempak an? Haha. Tapi yang payahnye kalau tiba-tiba tulis macam ni,

Nama jodoh : Si A
Lokasi : Jepun

Jenuh, jenuh... Nak kumpul duit beli tiket lagi.. Silap-silap calon isteri tak nak balik Malaysia. Nak juga duduk Jepun. Sekali keluar anak, semua ada kuasa nuklear.

Kebanyakan lelaki mahukan calon isteri yang sempurna. Tak dinafikan memang manusia ni tak sempurna. Tapi calon isteri perlulah menjaga auratnya, batas pergaulannya, tingkah-lakunya, rumah tangga dan ibadahnya. Kalau isteri tidak menjaga perilakunya terutamanya bab aurat, suaminya dikategorikan sebagai dayus dan berdosa besar (kn.kn.. dah lupa pula )

Adakah saya sudah mempunyai calon? Belum.
Berminat mencari kekasih ? tidak sama sekali (bajet je)
Saya mencari calon untuk dijadikan isteri.. Wanita yang pertama dan yang terakhir. Peh, nak gempak je.. haha

Macam susah je nak cari.. Siapakah geranganya? cewah. haha
Kalau la boleh isteri dari masa hadapan datang dan beritahu..

"Saya jodoh anda. No telefon saya pada tahun 2011, 013-XXX XXXX"

serius senang nak cari. ahaha..


azdn: sekali awek member daa.. haha..

Saturday, April 2, 2011

akhirnya BUKIT TABUH ditawan..

Lokasi: Bukit Tabuh
Masa : 8am-11am
Tarikh: 2 April 2011

Wednesday, March 23, 2011

i wonder


:D
thanks for reading..

Itu fesyen semata-mata

Hari ini hujan lebat.
Sambil-sambil layan bunyi hujan turun kat kelas statistic tadi, tiba-tiba dah habis 2 jam...
Tak sempat nak buat soalan tutorial.. :p

Habis je kelas, akulah antara orang awal keluar kelas. Nak balik awal katanya..
Hujan dekat Kubang Gajah pun dah nak reda..
Naik je bas, aku terus tidur..
Sampai la Simpang Empat..

Indah khabar daripada rupa, hujan kat Simpang Empat tengah lebat lagi..
Bas berhenti je, aku membuka langkah seribu.. memecut ke Kolej Kediaman..
Seperlarianku, ku terlihat gelagat insan bergelar perempuan..

Membuka tudung dan melindungi begnya..
Sayang beg katanya
Maka, diletakkan tudung diatas bahu, melindungi beg yang dipikul..
Lantas hatiku berkata..

"Itu fesyen semata-mata"

:)

Friday, March 18, 2011

Tsunami di Jepun.

Dah hampir seminggu Jepun dilanda Tsunami. Tapi aku belum pernah sekalipun melihat video Tsunami kat Jepun ni. Kalau tak silap aku tiba-tiba minggu lepas ada orang tanya, "Jepun kena Tsunami eh?". Eh ye ke.. Tak tau pulak. Ingatkan biasa-biasa je. Sekali bila buka surat khabar barulah tahu, teruk Tsunami kali ni.

Negara Jepun merupakan antara negara yang nak sangat aku pergi. Kata orang, Jepun best, sejuk, bandar dia gempak, awek jepun cun-cun, orang dia pun baik-baik dan sangat bersopan. Lagi-lagi pengaruh drama Jepun. Memang nak sangat aku pergi Jepun. Selepas peristiwa pengeboman Hiroshima dan Nagasaki, Jepun merupakan negara yang paling cepat membangun.

Barang-barang keluaran Jepun pun sangat memikat di hati. Sony, Mitsubishi, Hayabusa, Honda, Suzuki, Nissan Skyline.. Nissan Skyline walaupun nampak macam kereta sedan biasa, tetapi diiktiraf antara 10 kereta sport terbaik di dunia.. Orang barat pun kagum dengan kereta ni dan agak jealous sebab Skyline merupakan model daripada Jepun.

Ekonomi Jepun kini sudah lumpuh sepenuhnya. Tsunami kali ni menyebabkan Jepun kerugian hampir 300 billion. Negara yang bergantung dengan Jepun pasti akan merasai beban yang sama. Malaysia pun banyak melakukan aktiviti import export dengan Jepun. Dalam masa terdekat ni mungkin tak terasa sangat. Lepas 2,3 bulan atau pun hujung tahun ni, mesti akan terasa kesan dia.

Tsunami di Jepun diburukkan lagi dengan kebocoran loji nuklear. kebocoran loji nuklear akan menyebarkan radiasi ke kawasan sekitarnya. Radiasi merupakan sesuatu yang tak dapat dielak oleh manusia. Radiasi diukur dengan apa benda tah. Lupe pulak. Aku baca surat khabar metro kat warung depan tu petang semalam.. x-ray, gamma ray, proton bagai tu semua mengeluarkan radiasi, tetapi dalam jumlah yang kecil je.

Pendedahan yang terlalu banyak terhadap radiasi boleh menyebabkan kanser dan kematian. sekarang ni ramai orang takut keluar rumah, hujan ada radiasi katanya.

Adakah ekonomi Jepun mampu dipulihkan? Berapa lama masa diperlukan? Apakah peranan kita? Kita tunggu dan lihat.. Apa-apa yang boleh kita tolong kita tolong. Insya Allah. Bersykurlah dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita. Ketahuilah bahawa lebih ramai orang di luar sana yang lebih malang daripada kita.

Banyak-banyakkanlah beristighfar dan ucapkan

Alhamdulillah.

Friday, March 4, 2011

Bismillahirrahmanirrahim..


"Ya Allah Ya Tuhanku, bantulah hambamu ini menempuhi hari-hari sukar dalam hidupnya. Tabahkanlah hatinya seperti mana KAU tabahkan hati umat-umat yang terdahulu. Masukkanlah dia ke dalam golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Tunjukkanlah dia jalan yang lurus, jalan orang yang yang ENGKAU kurniakan nikmat ke atas mereka. Bukan jalan orang yang ENGKAU murkai dan bukan jalan orang yang sesat"

AMIN

never

Perkara hangat malam ni.. Jangan sesekali melibatkan saudara-mara dalam urusan perniagaan anda. Hanya ada dua kemungkinan yang akan berlaku jika saudara-mara terlibat dalam aktiviti perniagaan anda.

  • Menjadi rakan kongsi
  • Menjadi musuh
Kalau jadi rakan kongsi tu bagus la..
Kalau jadi musuh memang tak best.. dah la tiap-tiap tahun nak kena jumpa dekat kampung, ada kenduri, hari raya, orang kahwin dan macam-macam lagi . Kalau dah jadi musuh, memang tak best. Nak balik kampung pun malas. Takkan nanti dah beranak-pinak pun nak kekal lagi sebagai musuh.

Kesimpulannya, saudara-mara harus kekal sebagai saudara-mara untuk mengelakkan perkara-perkara tak diingini berlaku.
Kalau betul nak jadi partner sekali pun, offer job ke, bincang la betul-betul.

*yang sudah tu sudah la.

Tuesday, March 1, 2011

decided

I'm done.

I'm following my own path.
But, I never change..
I still there..
Caring for all for you..

Separated?
Might be the worst and the best..
To give a space to breath and think..
Life is hard..

Men grow..
with a dreams and desires..
to achieve the goals and objective of the organization ( da start da.. haha)

Life..
Teach us the need of trust..
The important of honesty..

One day..
I'll be back..
As a new MAN..
A MAN in a tuxedo..ready to fight (eh..)

This is my life..
I have decided..
I need a break and space..
FOR A WHILE..

Just relax and cool..
Nothing's gonna change..
Tell me when you need me..
I'll always there for you..
because..
WE ARE FAMILY..



"sayang korang la"

Saturday, February 19, 2011

lupa tulis tajuk

Lupa tulis pendahuluan
___________________________________________________
___________________________________________________


Lupa tulis isi
___________________________________________________
___________________________________________________

Penutup
___________________________________________________
_______________________________. Setakat ni je cerita saya kali ni,
jumpa lain kali..

Sekian, Terima kasih



"saya sangat sibuk"

Thursday, February 10, 2011

6 hari 5 malam

Lokasi: Langkapuri Inn, Pantai Cenang, Langkawi
Tarikh: 1 - 6 Februari 2011
Program: Kursus Asas Keusahawanan Siswa

Monday, January 31, 2011

cuti bermula

ketika orang lain berpusu-pusu pulang ke kampung halaman masing-masing, aku memikul beg pulang ke KKI.. Kosong sudah...

Tiada lagi kelihatan orang bermain buaian
Tiada lagi kelihatan aunty dan uncle di kontena
Tiada lagi kelihatan orang bergelak ketawa di taman
Dan tiada lagi kelibat jodoh dari masa hadapan...

Yang tinggal hanyalah pak guard yang setia
Bilik yang kosong
Jalan yang lengang
Dan buaian yang berayun-ayun di tiup angin..
Tak lupa juga,
INTERNET YANG LAJU.

hahahaha..


Ni la wifi yang boleh dapat dari B3-3.. macam-macam ada.. sila buat pilihan terbaik :D

p/s: tak dapat buka fantasy premier league. game katanya =.=''

Sunday, January 23, 2011

lepas berpantang

3 bulan sudah usia anak buahku.. mari jalan-jalan. yeay..

Lokasi: Tesco Ampang

sayangi jantung anda setiap hari

.

Wednesday, January 19, 2011

hidup untuk mati


"Saya fikir, dalam menghadapi krisis ini, kita perlu lebih banyak membaca Al-Quran daripada Bible demi untuk memahami apa yang benar-benar berlaku terhadap kita dan pembankan kita."
-Vincent Beaufils, Ketua Pengarang Challenges, 12 September 2008


smile sokmo

Insan yang cemerlang datangnya dari badan yang sihat, otak yang cergas, jiwa yang mantop, belanjanya jimat, sedekahnya hebat, cakapnya kurang, kawannya ramai, batasannya dijaga, senyumnya sentiasa :)

Senyum itu sedekah.. Awas!! Jangan senyum kat tabung masjid.. :D

Saturday, January 15, 2011