nuffnang

Wednesday, December 7, 2011

Review #1: Dunia dan bayang-bayang

Selasa, 7 Dec 2011

Pagi ni saya ponteng satu kelas.
Selepas selesai basuh baju, saya buka almari yang jarang dibuka sebab banyak baju disangkut luar almari.

Saya terpandang satu buku hasil karangan Al-Ustadh Fathi Yakan,
'Apa Ertinya Saya Menganut Islam'

Buku ni diberi pinjam oleh seorang kawan kepada saya beberapa bulan yang lalu. Baru pagi ni saya berpeluang nak baca setelah sekian lama buku ni berada dalam simpanan.

Membaca buku ini menyebabkan saya agak tersentak tentang beberapa perkara.. Perkara yang dikejar-kejar dalam mencari nikmat hidup di dunia.


"Diriwayatkan, pada suatu masa ketika baginda Rasullullah S.A.W menghadap ke suatu tempat membuang sampah, lalu baginda memanggil para sahabat baginda seraya berkata "Ayuh, kejarlah dunia". Kemudian baginda mengambil cebisan kain yang telah usang dan tulang yang sudah reput seraya berkata: "Inilah dunia".

-Riwayat Ibnu Abi Dunya


*bersambung.

No comments: