nuffnang

Wednesday, June 22, 2011

Pakatan yang membingungkan



Tahukah anda tentang satu pakatan? Pakatan yang tidak mungkin dipercayai oleh ahli-ahli sejarah zaman dulu kala. Pakatan yang bermula dengan permusuhan. Ingatkah anda pada Zaman Batu? Zaman Paleolitik dan Neolitik. Dimana kita diajar bahawa manusia ini sedang berevolusi. Daripada beruk menjadi manusia. Setiap zaman dikatakan menambah lagi ketamadunan manusia. Benarkah manusia bermula sebagai kaum nomad? Berpindah randah dan menetap di dalam gua. Ketahuilah segala tipu daya yang diketengahkan. Murid-murid sekolah diajar mengenal sejarah manusia yang direka. Bersungguh-sungguh dalam peperiksaan awam untuk mengejar gred A bagi sejarah manusia yang palsu.

Maka apakah sejarah awal manusia sebenarnya? Dalamilah sirah nabi bermula daripada zaman Nabi Adam A.S sehingga ke zaman Nabi Muhammad S.A.W. Dimana setiap nabi itu diutuskan untuk setiap kaum. Kaum-kaum terdahulu itu ingkar tunjuk ajar nabi lalu dimusnahkan bersama segala teknologi mereka sehingga kita menyangka bahawa kaum-kaum terdahulu itu hanya hidup di dalam gua dan memburu binatang liar. Jelaskah anda tentang pembinaan Kaabah. Binaan pertama oleh manusia. Yang mana tapaknya diasaskan oleh Nabi Adam A.S dan ditinggikan oleh Nabi Ibrahim A.S dan anaknya Nabi Ismail A.S. (terdapat perbezaan pendapat samada Nabi Adam atau Nabi Ibrahim yang membina Kaabah). Bagaimanapula dengan bahtera Nabi Nuh A.S. Sebesar-besar bahtera yang mampu memuatkan manusia dan binatang ketika banjir besar melanda.

Tidakkah kita sedar hidup ini suatu sistem. Sistem yang diperkenalkan oleh manusia. Sistem dimana yang kuat semakin kuat, yang lemah semakin lemah. Mengapa masih dianggap perkara-perkara besar itu satu kebetulan. Sedangkan ianya terang-terangan merupakan propaganda Iblis, Kafir dan Dajjal. Kajilah jenama-jenama yang dimegahkan. Setiap lambang mempunyai kod dan maksud tersendiri. Yang mana setiap kali apabila didedahkan ternyata menghina Islam dan melambangkan kumpulan-kumpulan anti Islam. Tidak pernahkah mengkaji tulisan Coca-Cola, lambang Crocs dan sebagainya. Lakukanlah amal ma'ruf dan nahi mungkar. Semoga hidup kita ini diberkati di dunia mahupun di akhirat.

Lalu, pakatan apakah yang paling membingungkan. Pakatan yang terjadi dalam dekad ini. Perubahan yang ternyata menimbulkan seribu pertanyaan. Tahukah anda sejenis haiwan bernama Kucing? Ya, kucing. Haiwan yang disayangi oleh sahabat Rasullullah.. Abu Hurairah. ataupun dalam Bahasa Melayunya bermaksud Bapa Kucing. Kucing itu diketahui mempunyai dua musuh. Anjing dan tikus. Permusuhan anjing dan kucing tidak pernah berakhir. Sehingga timbul simpulan bahasa " Bagai anjing dengan kucing ." Sehingga keluar cerita Cat and Dog dan Catdog. Masih teringat zaman kanak-kanak anda? Di depan TV menonton Tom & Jerry. Si kucing mengejar tikus untuk dimakan. Si tikus pula banyak helahnya. Namun diperhatikan kini, di negara kita kucing dan tikus telah membentuk satu pakatan. Pakatan yang membingungkan. Memegang teguh kata-kata hikmat "Buang yang keruh, ambil yang jernih."


*comel la konon macam ni. Cuba ambil tikus malaysia. Besar macam anak kucing. Perasan tak sekarang, mana ada kucing kejar tikus.. Makan pun sama-sama. Yang banyak sama dikongsi, yang sikit tengok siapa boleh bawa lari. hehe..
Macam mana la kucing nak kejar tikus. Banyak makanan terbuang.. Lagi sedap. Ye tak..

azdn: jauhi sikap suka membazir..

No comments: