nuffnang

Monday, April 1, 2013

KIsah Semangat


Pepatah Melayu ada menyebut, "Air yang dicincang tidak akan putus". Biar dicincang menggunakan pedang, biar dicincang Laksamana Melaka, air dicincang masih lagi bersatu. Masih lagi mengalir. Dari hulu ke hilir. Melalui bermacam rintangan di sungai. Dari mata air, melalui liku-liku sungai yang tajam. Yang lebar dan yang kecil. 

Kemudian air-air itu terus mengalir, laju dan semakin laju... Dan akhirnya menghampiri kawasan air terjun. Tiada berfikir untuk berpatah balik. Pasti akan melaui jalan itu. Berpegangan tanganlah molekul-molekul air itu. Melalui air terjun...

"Aaaaaaaaaa....!!!!!!!!" masing-masing menjerit.

Dugaan dalam penerjunan itu. Air-air itu ditiup angin.. Maka ada antaranya berterbangan dalam bentuk partikel-partikel air yang halus, terus beterbangan di tiup angin dan bertempiasan angkara deruan air terjun yang mengganas. Dan akhirnya hinggap di dahan-dahan pokok, batu-batu sekitarnya, juga melembapkan kawasan hutan berhampiran. 

Dan air yang jatuh pula terus terhempas ke atas air sungai di bawahnya. Juga yang menghempas batu-batu besar.

"Aduuh..!!" air dan batu sama-sama mengaduh.

Tetapi semangat air tidak terhenti disitu. Itu proses jutaan tahun. Diulang-diulang sekian lama. Dialir ke bandar-bandar, lalu ke bangunan-bangunan kerajaan, bangunan parti-parti pembangkang, kilang-kilang besar, kilang-kilang kecil, rumah-rumah pembesar, rumah-rumah saudagar dan petani kecil. Air-air itu terus lagi mengalir. Ke ladang-ladang, kebun-kebun besar dan kebun-kebun kecil. Tidak mengira pangkat dan harta, keturunan dan warna kulit. Juga agama. 

Air memberi kekuatan untuk terus hidup. Memberi sinar dan harapan. Memberi kesegaran dan kelegaan. Biarpun melalui pelbagai proses semulajadi dan modenisasi. Semangat air tidak pernah luntur. Masih setia. Untuk digunakan seluruh makhluk di bumi. Selagi masih ada bumi, selagi belum tiba hari tamatnya. Kekuasaan-Nya..

Semangat kita? :)






No comments: