nuffnang

Tuesday, April 30, 2013

4 am

Kipas berputar ligat di ruang tamu.. Tidak kalah. Dua kipas dengan kelajuan maksimum berputar. Sekujur tubuh disitu terbaring. Di atas tilam yang biasa. Cukup sekadar untuk mengalas badan. Tilam itu berukuran biasa. Standard nya untuk sebuah katil bujang. Ditarik ke ruang tamu. Kuasai kipas-kipas di situ. Ya siapa mahu lawan. Memang rutin biasa. Kipas dinding di bilik tidak cukup kuasa kuda mahu menyejukkan haba tiga orang manusia. 

Sekujur tubuh itu tidur. Terkadang terjaga. Berpusing kiri. Berpusing kanan. Semacam tidak selesa. Menyambung tidur juga walau separa sedar dan separa tidur. Dalam kedaan separa itu, bunyi kipas makin jelas. Terasa semakin laju. Semakin lama semakin laju. Laju dan laju.. Hingga tiba-tiba terasa suatu aura yang asing. Yang menaikkan setiap bulu roma. Setiap satu bulu roma berdiri tegak. Dari dada naik hingga kepala. Jantung umpama ternampak gadis idaman, yang tiba-tiba lalu melintasi. Atau mungkin lebih tepat, perasaan yang muncul bila rasa diperhati. Oleh sesuatu yang tak bisa dikesan pancaindera yang lima, tetapi yang enam.

Sekujur tubuh itu berjuang. Sesuatu cuba menguasai dirinya. Dicuba mengangkat tangan. Berat. Dicuba mengangkat badan. Berat. Mulut pula rasa terkunci. Tidak terkeluar kalimah-kalimah yang difikir. Terkatup rapat. Kalimah-kalimah Agung itu dibaca dalam hati. Dicuba sedaya upaya. Hingga akhirnya aura asing itu beransur hilang. Sedikit demi sedikit. Ah, lega. 

Mata dibuka. Empunya tubuh sudah sedar sepenuhnya.


Pintu bilik dibuka. Dua tubuh diperhatikan di atas katil masing-masing. Tidur nyenyak. 
Pintu ditutup kembali. Sekujur tubuh itu rebah semula diatas tilam diruang tamu. Di bawah kipas yang ligat berputar. Dengan kuasa maksimum. Dua buah kipas kembali dikuasai. Cuba untuk tidur kembali.


Bismillahirrahmanirrahim. Lalu tubuh itu tidur kembali. 

Sekian.



*Al-Fatihah buat arwah Tok Alang Madun yang meninggal dunia pagi ini jam 4.50pagi


2 comments:

Kuun said...

aku pun pena alami situasi ni, tapi seb bek ta de pape melintas time ta ley gerak.. bulu roma memang tok sah citer ar.. satu badan meremang..

Adib Danial said...

dulu aku selalu kena. dalam seminggu tu ada la 1-2 kali kena.