nuffnang

Wednesday, March 7, 2012

Al-Ghoibu

Kebelakangan ini, aku banyak mendengar kisah-kisah ghaib. Kisah alam lain, dunia lain, makhluk yang berbeza.. Aku tersekat di tengah-tengah insan yang berlainan ilmu, pengetahuan, dan kelebihan.. Aku tiba-tiba teringat kisah yang berlaku lebih kurang tiga,empat tahun yang lepas..


"Sila, sila.. Sila masuk.. " seorang ustaz mempelawa kami duduk.

Waktu itu sudah hampir pukul 11 malam. Semua ahli kumpulan kami yang terdiri daripada 10 orang duduk dalam bulatan..

Maka, bermulalah sesi ta'aruf..

Setelah berbicara mengenai beberapa perkara, tiba-tiba ustaz tersebut bertanya

"Apa yang kamu tahu tentang perkara ghaib?"

Kebanyakan daripada kami menggeleng kepala..

"Hari ni kita akan lihat perkara ghaib. Mula-mula sekali saya nak seorang volunteer"

"Saya nak yang ikhlas. Betul-betul ikhlas."

Seorang kawan bangun menawarkan diri..

"Hmm.. Kamu tak cukup ikhlas ni.. Takpe la. Duduk, duduk.."

"Ok, apa kata kita cuba hilangkan kepala. Ok tak?"

Aku dan rakan-rakan mula rasa gelisah.. Apa yang ustaz ni cuba lakukan ..

"Kamu semua takut ke..? Ok, kalau macam tu kita cuba hilangkan yang kecil je. Jari kelingking"

"Tapi saya nak kamu semua sama-sama dengan saya sebut , 'Al-Ghoibu', 'Al-Ghoibu'. Boleh?"

Jari kelingking ok lagi kot. Cuba kalau kepala yang hilang, mesti seram.

"Ok. sekarang saya nak kamu semua pegang tangan dengan kawan-kawan kamu kuat-kuat.. Ingat, jangan lepaskan.."

Kami semua berpegang tangan dengan erat sambil menutup mata.. Kami mula resah memikirkan apa yang akan berlaku sebentar lagi.. Lebih-lebih lagi dengan suara ustaz yang serius.

Ustaz mengangkat kedua-dua belah tangannya seraya berkata

"Ok, sekarang sama-sama kita sebut Al-Ghoibu,Al-Ghoibu, Al-Ghoibu..." .

" Al-Ghoibu,Al-Ghoibu, Al-Ghoibu, Al-Ghoibu,Al-Ghoibu, Al-Ghoibu...!!!." jerit kami beramai-ramai..


"Haa.. tengok dah hilang..!!"

"Tengok, kan dah hilang" jerit ustaz tersebut.. Sambil kedua-dua jari kelingkingnya dimasukkan ke dalam lubang hidung..

Kami membuka mata dan terpinga-pinga.. Selang 2,3 saat, gelak tawa memenuhi segenap penjuru bilik yang sunyi.. Semua tergelak hingga terputus urat-urat saraf..


*cerita daripada rakan-rakan dan sahabat*



YaAllah , tetapkanlah hatiku,teguhkanlah imanku


No comments: