nuffnang

Tuesday, February 21, 2012

story


Aku masih terkenang membunuh berpuluh-puluh semut yang berjalan dalam satu barisan.. Aku meniarap di atas lantai, memegang botol tak silap aku. Menggelek semua semut yang lalu.. Tapi aku sering lihat, banyak semut yang aku berjaya gelek berjalan kembali.. Bukan kepuasan yang aku cari, aku cuma rasa lebih hebat daripada semut. Aku anggap semut itu kecil dan tiada sumbangan dalam masyarakat sejagat.

Tapi kini semuanya sudah berubah.. Walau semut yang seekor pun akan dibiarkan.. Dibiarkan merayap kemana mereka suka. Tapi lipas dengan nyamuk memang tak boleh dimaafkan. Proses pembesaran mengajar aku bahawa setiap nyawa itu milik Allah.. Tidak boleh dibunuh tanpa sebab.

Proses kematangan mengajar aku bahawa tiada hebatnya Islam Melayu berbanding Islam India, Islam Cina dan Islam Bangladesh.. Hanya amal yang menentukan darjat seorang Islam. Masih aku teringat menengking seorang pengawal Nepal kerana merasakan Melayu lebih hebat. Kadang-kadang di masjid, aku masih terdengar orang bercakap tentang Islam Bangladesh "Ramai pula diorang hari raya ni. Orang dia je.. Penuh masjid."

Aku belajar mengenal jiwa manusia selepas aku belajar mengenal alam.. Pantang sekali aku orang yang membuang sampah mana-mana yang mereka suka. Aku sendiri pun susah nak merentap walau sehelai daun di dahan pokok.. Pada aku, orang yang tak mengenal alam, susah nak kenal jiwa manusia.. Tidak mengenal sensitiviti dan kurang menjaga perasaan.

Kalau manusia tak nak terima aku.. Biar aku kembali kepada alam. >.<"


Subhanallah.

No comments: