nuffnang

Friday, May 9, 2014

Enta pengamal ajaran mana

Tak faham aku. 
Ada ke sebab betul-betul tak faham atau cubaan sesetengah golongan yang cuba membuat aku tak faham, atau segolongan lain yang buat aku tak paham tentang apa sesetengah golongan yang lain sedang lakukan. Atau bahasa mudah untuk aku fahami apa yang diamalkan sesetengah yang lain menjadi persoalan sesetengah yang lainnya sehingga membuatkan persoalan mereka dipersoalkan lantas membuatkan orang macam aku penuh dengan tanda soal. 

Aku pandang kanan, aku pandang kiri. Telinga kanan dan kiri aku mula mengambil info-info baru. Otakku menelan. Diajar tidak mudah menolak atau berprasangka pada apa yang disangka-sangka tentang sangkaan mereka yang mengangka bahawa sangka-menyangka yang mereka lakukan itu benar. Juga diajar menolak sangkaan-sangkaan batil setelah diyakini kebatilannya. 

Duduk dalam surau aku mendengar ceramah. Keluar surau aku mendengar komen-komen seperti "Abang tak ambil apa yang ustaz ni bagi. Ustaz universiti ni. Apa dia tau. Apa amalam dia" Aku sekadar mendengar. Mungkin senyuman reaksi paling cemerlang boleh aku lakukan. Sesekali aku bertanya soalan-soalan biasa. Bukan dengan niat menyemarakkan, tapi lebih kepada niat bual bicara. Diskusi tidak juga sebab aku lebih banyak mendengar. 

Selama aku memerhati, aku kemudian berfikir sampai berasap otak yang sedang cuba menghidup enjin fikiran yang sekian lama terselesa dengan hidangan ilmu yang tersedia. Otak kanan kiri berdiskusi. Otak kanan mula menyangka-nyangka tatlaka otak kiri mengorek fakta-fakta yang tersembunyi sekitar otak lelaki yang penuh berselerak dengan minat, hobi dan potrait gadis-gadis idaman. 

Bila enjin otak aku sudah mula panas, aku mula mencari-mencari daripada seumber yang aku percayai. Ya, ini yang bagus. Bukan lagi hentam semborono. Apa-apa yang cuba aku sampaikan aku pastikan bersumber. Sumber yang semua golongan menerima. Dua sumber utama. Itu yang mudah.. Doaku pada yang menguasai kerajaan langit dan bumi seluruhnya. 'Tunjukkan aku jalan yang lurus'. 

Nanti bila orang tanya aku pengamal ajaran mana. 


Aku jawab, 'Saya mengamalkan pemakanan seimbang.' 


No comments: