nuffnang

Monday, December 17, 2012

Menjadi DEWASA


Kerusi biru di tepi cermin itu menarik perhatianku. Unik, tersusun di situ bersama-sama kerusi yang lainnya. 
Meja-meja dan kerusi-kerusi kayu, banyak. Disusun disegenap penjuru tingkap. Dari bawah hingga ke atas, begitu banyak peralatan yang disediakan.. Daripada buku-buku, komputer, TV dan perhiasan yang ada. Semuanya untuk menjadi tarikan kepada manusia. 

Aku berada disitu, di satu sudut, hanya aku disitu.. Hanya kedengaran bunyi-bunyi pendingin hawa dan sesekali tapak kaki orang yang lalu. Itupun dapat dikira dengan jari. 


Disebelah kananku, kelihatan bangunan-bangunan yang tersergam, tapi masih juga kosong. Tidak kelihatan seorang manusia pun berjalan. Dari jauh kulihat bendera-bendera yang berkibar. Merah, putih, biru. Kuning dan juga biru.  Juga bukit-bukau yang bersusun-susun. Apakah dari utara ke selatan, atau timur ke barat. Awan-awan yang yang tenang berarak, perlahan.. Juga tak diketahui dari arah yang mana. 

Disebelah kiri pula, pantai yang menyegarkan. Barisan-barisan awan yang menutupi sinaran matahari. Kosong, masih juga kosong. Diteliti dan diltelti. Kiri, kanan, atas bawah. Hujung ke hujung pantai. Ya, kertas dinding yang cantik. Tiada yang kelihatan di situ. Maka yang menikmati suasana ini adalah insan disebaliknya.

Lelaki mahupun perempuan. Mencari-cari calon yang sesuai. Sebagai peneman dan sebagai kekasih. Disungguhi hingga terlupa perkara-perkara lainnya di dunia. Sesekali timbul kekecewaan dan bersedih. Juga yang sentiasanya bersuka gembira. Diabai  isi-isi rumah, tugas-tugas duniawi dan ukhrawi. Maka sebagai manusia, menjadi lumrah untuk menikmati segala isi alam, selagi masih di situ,selagi belum digulung, selagi sangkakala belum lagi ditiup.

Masihkah diingati dalam hari-hari berlalu, pemandangan-pemandangan yang masih misteri. Yang menjadi sebutan para nabi, juga 'alim ulama'. Digagahi dikejari insan-insan biasa, tidak punya pangkat dan harta, mungkin juga hanya selingan pada pandangan manusia. Kenikmatan yang luar biasa. Tiada tandingan walau dikumpul segala isi dunia. Daripada zaman yang mula sekali hingga zaman yang ke akhirnya.

Ataupun diambil segala yang ada didepan mata. Dan menunggu pada suatu yang membawa bahana. Juga tiada tandingannya.

Sudah dewasakah kita?
Semakin dewasa dan semakin bijak membuat pilihan? Atau semakin dewasa dan semakin jauh dari kebenaran dan menuju kemungkaran.


Mudah-mudahan, menuju ke jalan yang diredhai-Nya..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar kekasih-Nya, Muhammad S.A.W

Insya Allah..


*akhirnya... setelah beberapa kali sangkut kat draft :)

2 comments: